cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi
ISSN : 08542880     EISSN : 2541450X     DOI : -
Core Subject : Humanities, Art,
Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi is a media for Psychology and other related disciplines which focus on the finding of indigenous research in Indonesia.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 1 (2019): May" : 7 Documents clear
Profil Kepribadian Santri Tahfidzul Qur’an Dara Aini Utami; Wisnu Sri Hertinjung
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.3053

Abstract

Saat ini banyak bermunculan lembaga pendidikan yang menawarkan program khusus menghafal Qur’an yang dikenal dengan istilah Tahfidzul Qur’an. Salah satunya adalah pondok pesantren. Selain menghafal Al-Qur’an, para santri Tahfidzul Qur’an memiliki tanggung jawab moral yang lebih sebagai orang yang dianggap baik akhlak maupun lisannya dalam kehidupan seharihari. Hal ini dikarenakan Al-Qur’an dapat dijadikan pengontrol tingkah laku seseorang, bagaimana seseorang bersikap, bertutur kata serta berkepribadian. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui faktor kepribadian pada santri Tahfidzul Qur’an yang diperoleh melalui inventory kepribadian Sixteen Personality Factor (16 PF), yang disusun oleh Raymond B Cattel. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 60 orang santri yang berusia minimal 16 tahun. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode testing dengan alat inventory 16 PF. Data hasil penelitian dianalisis menggunakan analisis deskriptif. Karakteristik kepribadian yang dimiliki oleh para santri secara keseluruhan hampir sama, namun pada santri laki-laki dan perempuan terdapat beberapa faktor yang unik. Karakteristik kepribadian yang unik dari santri laki-laki adalah mereka mempunyai factor I (Sensitive) dan factor E (Dominance) yang rendah. Sementara karakteristik kepribadian yang berbeda untuk santri perempuan menunjukkan factor M (Imagination) dan factor Q4 (Tension) yang tinggi.Katakunci: kepribadian; santri; tahfidzul qur’an; 16 PF Currently, there are many educational institutions that offer special programs to memorize Qur’an known as Tahfidzul Qur’an. One of them is a boarding school. In addition to memorizing the Qur’an, the Tahfidzul Qur’an students have a greater moral responsibility which are considered good morals nor attitude in everyday life. This is because the Qur’an can be used as control of person’s behavior that influence their personality. This research use a quantitative descriptive method. The purpose of this research is to understand the Tahfidzul Qur’an student’s personality factor. Instrument to asses the personality is Sixteen Personality Factor (16 PF) inventory which was compiled by Raymond B Cattel. The informants are 60 students with 16 years minimum ages. In general, the students has almost similarities personality characteristic. There are some unique and different factors among female and male students. Unique personality characteristics of male students is that they have the factor I (Sensitive) and factor E (dominance) is low. While different personality characteristics of female students show factor M (Imagination) and Q4 factor (Tension) high. Keywords: personality; student; tahfidz qur’an; 16PF
Keputusan Menjadi Muslimah Muna Faiza Amatullah; Nisa Rachmah; M. Darojat Ariyanto
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.5654

Abstract

Islam adalah agama terbesar kedua dunia setelah Kristen. Beberapa tahun terakhir populasi muslim mengalami peningkatan yang cukup signifikan. Peningkatan ini tidak hanya disebabkan pertumbuhan penduduk namun juga perpindahan agama atau konversi agama. Perpindahan tersebut membutuhkan proses pengambilan keputusan yang kompleks. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk memahami proses pengambilan keputusan pada individu yang melakukan konversi agama atau disebut sebagai mualaf. Penelitian ini difokuskan pada mualaf perempuan usia dewasa awal. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologis. Informan terdiri dari 4 mualaf dengan kriteria 1) perempuan berusia 20-40 tahun; 2) mengikrarkan syahadat tidak lebih dari 3 tahun lalu; 3) keputusan pribadi. Metode pengumpulan data adalah wawancara mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Proses pengambilan keputusan pada keseluruhan informan menggunakan pendekatan intuitif, karena cenderung cepat dan tidak melewati tahap pemilihan alternatif (2) Faktor-faktor yang mendukung proses pengambilan keputusan yaitu (a) kebermanfaatan untuk diri sendiri pada keseluruhan informan; (b) keyakinan pada informan 1 dan 4; (c) kesadaran pada informan 3.Kata kunci: konversi agama; islam; mualaf; pengambilan keputusan; perempuan dewasa awal, Islam is the second largest religion in the world after Christianity, but in the last few years the Muslim population has increased significantly. This increase is not only due to population growth but also conversion. Such transfers require a complex decision making process. The main purpose of this research is to understand the decision-making process of individuals who convert to religion or referred to as converts. This research is focused on converting early adult women. This research is a qualitative research with a phenomenological approach. The informants consisted of 4 converts with criteria 1) women aged 20-40 years; 2) made the creed no more than 3 years ago; 3) personal decision. The method of data collection is in-depth interview. The results of the study show that (1) the decision-making process of all informants uses an intuitive approach, because it tends to be fast and does not pass through the alternative selection stage (2) Some factors that support the decision-making process are (a) usefulness for oneself to all informants; (b) confidence in informants 1 and 4; (c) awareness of the informant 3.Keywords: converts; decision making; early adult women; slam; religious conversion
“Saya bersyukur setiap saat” : Bagaimana Kebersyukuran Berhubungan dengan Aktualisasi Diri Indra Prapto Nugroho; Titi Fatiyyah
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.7077

Abstract

Kondisi lingkungan yang bersifat heterogen terkadang menghambat mahasiswa perantauan untuk mencapai aktualisasi diri. Salah satu indikator dalam mencapai aktualisasi diri ialah memberikan  apresiasi dan pemaknaan arti hidup yang dapat diprediksikan oleh rasa bersyukur. Tujuan dari penelitian  ini adalah untuk mengetahui hubungan rasa bersyukur dengan aktualisasi diri pada mahasiswa perantuan. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional. Subjek penelitian diambil dengan teknik incidental sampling dan didapatkan sebanyak 104 mahasiswa perantauan yang berada di salah satu Universitas di Kota Palembang. Instrumen penelitian menggunakan Self-Actualization Activity Inventory (SAAI) dan The Inventory of Undergraduates Gratitude (IUG). Hasil pengujian data dengan menunjukan bahwa ada hubungan positif antara kebersyukuran dengan aktualisasi diri pada mahasiswa perantauan (r= 0,460; p= 0,000). Temuan ini menjelaskan bahwa dalam mencapai aktualisasi diri memerlukan penghargaan terhadap kehidupan dan pengalaman. Kata Kunci : Aktualisasi Diri, Kebersyukuran, Mahasiswa PerantauanThe heterogenity of environmental conditions sometimes prevent overseas students from achieving self-actualization. One indicator in achieving self-actualization is giving appreciation and meaning of life that can be predicted by gratitude. The purpose of this study is to find out the relationship between gratitude and self-actualization in student assistance. This study uses a correlational quantitative method with accidental sampling technique. The research subjects were 104 overseas students who were at one of Universities in Palembang City. The research instrument uses a Self-Actualization Activity Inventory (SAAI) and The Inventory of Undergraduates Gratitude (IUG). The result of testing the data shows that there is a positive relationship between gratitude and self-actualization in overseas students (r= 0.460; p= 0.000). This finding explains that achieving self-actualization requires appreciation of life and experience.Keywords:college students; gratitude; self actualization
Intensitas Penggunaan Komunikasi Bermedia dan Kehangatan dalam Pertemanan pada Siswa SMA di Surakarta Hasan Abdillah; Tri Rejeki Andayani; Berliana Widi Scarvanovi
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.7098

Abstract

Kehangatan menjadi salah satu hal yang penting dalam suatu hubungan pertemanan, dengan adanya kehangatan dalam pertemanan seseorang akan lebih mudah dalam bersosialisasi dan menyesuaikan diri. Salah satu hal yang dapat meningkatkan kehangatan dalam pertemanan adalah dengan komunikasi. Komunikasi di era yang modern ini lebih banyak dilakukan melalui smartphone. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan intensitas penggunaan komunikasi bermedia dengan kehangatan dalam pertemanan pada remaja di Surakarta. Sampling yang digunakan dihitung menggunakan formula Isaac dan Michael dan dilakukan dengan multistage cluster random sampling, didapatkan sample 254 siswa dari populasi yang berjumlah 16.692 siswa. Pengambilan data dilakukan menggunakan Skala Kehangatan dalam Pertemanan (reliabilitas Alpha cronbach=0,836) dan Skala Intensitas Penggunaan Komunikasi Bermedia (reliabilitas Alpha cronbach=0,863). Hasil uji hipotesis dengan analisis regresi linier sederhana didapatkan nilai korelasi (R) sebesar 0,458 dengan nilai signifikansi 0,000 (p0,05) dan sumbangan pengaruh variabel bebas terhadap varibel tergantung sebesar 21%. Sumbangan pengaruh tiap aspek dari varibel bebas terhadap variabel tergantung antara lain durasi berkomunikasi 9,3%, kedalaman pesan saat berkomunikasi 6,4%, keluasan pesan saat berkomunikasi 3,4% dan frekuensi berkomunikasi 1,9%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat hubungan positif antara intensitas penggunaan komunikasi bermedia dengan kehangatan dalam pertemanan pada remaja di Surakarta. Penggunaan komunikasi bermedia dapat membuat pertemanan menjadi lebih hangat ketika komunikasi yang dilakukan berlangsung dalam waktu yang lama dan bersifat mendalam.Kata kunci: intensitas penggunaan komunikasi bermedia, kehangatan dalam pertemanan Warmth is one of important thing in friendship. Warmth will be easier for someone to socialize and adapt with other. Warmth in friendship can be improved by communication. In this modern era, people often use smartphone to communicate with other. This research aims to find out the relation between intensity of using mediated communication and warmth in friendship on teenagers at Surakarta. Sampling technique use Isaac and Michael’s formulas with multistage cluster random sampling obtained 254 students from 16.692 students of population. Instrument used in this research was Warmth in Friendship Scale (Alpha Cronbach’s reliability=0,836) and Intensity of Using Mediated Communication Scale (Alpha Cronbach’s reliability=0,863). Based on hypothesis test result with simple linear regression showed that value of correlation (R) was 0,458 with signification value was 0,000 (p0,05) and the contribution of the intensity of using mediated communication to warmth in friendship was 21%. Contribution percentage each aspect of independent variable to dependent variable are duration of communication 9,3%, message depth when communicating 6,4%, message extent when communicating 3,4%, and frequency of communication 1,9%. Based on the result of this research, it can be concluded that there is positive relation between intensity of using mediated communication and warmth in friendship on teenagers at Surakarta. The use of mediated communication will improve warmth in friendship when the communication is deeper and the duration is longer. Keyword: intensity of using mediated communication, warmth in friendship
“Apa Harapan Terbesar dalam Hidupmu?” Studi pada Mahasiswa Bugis Makassar Bambang Pratama Jamaluddin; Nurul Fitroh; Muh. Ahyar Hamka; Andi Azizah Ramadani; A. Mursyidah Yusuf; Wawan Kurniawan; Andi Nurul Mutmainnah
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.6931

Abstract

Harapan merupakan salah satu emosi positif yang ada pada manusia yang mendorong kita untuk terus bergerak melakukan aktivitas, mulai dari keinginan yang sederhana hingga paling besar yang menentukan seperti apa kita dimasa mendatang .Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui 1) makna harapan pada mahasiswa, 2) harapan mahasiswa yang belum tercapai, 3) harapan terbesar mahasiswa di masa depan. 4) langkah yang akan ditempuh untuk mencapai harapan mahasiswa. Jumlah partisipan dalam penelitian ini berjumlah 256 mahasiswa (laki-laki=41, perempuan=216), seluruhnya adalah mahasiswa Bugis Makassar dengan melengkapi sebuah kuisioner pertanyaan terbuka. Data dikumpulkan dan dianalisis dengan open-ended response, melalui kategorisasi opencoded, axial-coded, dan selanjutnya cross-tabulated. Hasil penelitian pun menunjukkan beberapa hal. Pertama, harapan dimaknai sebagai keinginan yang hendak dicapai. Kedua, harapan mahasiswa yang telah tercapai cenderung mengarah ke bidang pendidikan. Ketiga, harapan terbesar di masa mendatang pada mahasiswa adalah sukses pada jenjang karir. Keempat, mahasiswa akan mengambil langkah untuk belajar demi mencapai harapan-harapan tersebut. Peran harapan menjadi sangat penting bagi mahasiswa Bugis Makassar.Kata kunci: bugis; harapan; mahasiswa; makassar Hope is one of the positive emotions that exists in human. The purpose of this study is 1) to know the meaning of hope in students, 2) to find out the expectations of students who have not been reached, 3) to know the greatest expectations of students in the future. 4) to find out the steps to be taken to achieve student expectations. The number of participants in this study were 256 students (male = 41, female = 216), all of them were Bugis Makassar students by completing an open question questionnaire. The data was collected and was analyzed by open-ended response, through categorization of open-coded, axial-coded, and then cross-tabulated. The results of the study showed several things. First, hope is interpreted as a desire to be achieved. Second, student expectations that have been achieved tend to lead to education. Third, the greatest hope in the future for students is to success at the career level. Fourth, students will take steps to learn in order to achieve their expectations. The role of hope is very important for Bugis Makassar students.Keywords: bugis; hope, students; makassar
Building Child-Friendly Education: Applying Appropriate Strategy to English Young Learners Isnain Evilina Dewi; Widayati Indarsih
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.6055

Abstract

The aim of the study is to investigate what strategies are appropriate and meaningful for young learners of English. The method used is qualitative descriptive. The data collection used for qualitative description are a semi-structured interview, observation, and analysis on lesson plans. The participants were an English teacher and 68 first graders. The findings showed that applying instructionbased strategy in the target language in which the learners responded by whole-body actions (physical actions) made young learners fun, dance with delight, act with joy, and finish off with big smiles. This strategy also encouraged young learners to learn English, especially that for vocabulary. The right-brain tool strategy made 41 young learners out of 68 or 60.29% participants were deeply engaged to class activity. It means the learners take full ownership of learning activity, show high levels of energy, and express a willingness to take part in activity. The strategy was effective and impressive that made young learners involved in meaningful activities which required repetition. In addition, the strategy could be applied to any class size. Furthermore, on the part of the teacher did not need to prepare a great deal or exceedingly.Keywords: young learners, vocabulary, instruction-based strategy, practical
Kesiapan Birokrasi Dalam Menerapkan Kebijakan Sistem Kredit Karakter Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Surakarta Paksi Hidayatulloh; Yayah Khisbiyah
Indigenous Vol 4, No 1 (2019): May
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/indigenous.v4i1.5956

Abstract

Keberhasilan mahasiswa tidak hanya dibentuk melalui pembelajaran perkuliahan (kurikuler) namun akan lebih maksimal melalui proses pembelajaran ekstra-kurikuler yang dibentuk oleh Sistem Kredit Karakter Mahasiswa (SKKM). Regulasi telah dirancang dalam buku pedoman Sistem Kredit Karakter Mahasiswa yang dilahirkan dari konsensus bersama antara pimpinan universitas, pimpinan fakultas, dan pimpinan program studi. Penelitian ini mengkaji kompleksitas implementasi kebijakan kredit poin sebagai layanan publik dalam perspektif psikologi sosial/politik, dimulai dari skala mikro yaitu percontohan di fakultas dan program studi sebelum diterapkan dalam skala makro yaitu universitas. Penelitian ini menggunakan metodologi kualitatif dengan informan penelitian pimpinan rektorat, pimpinan fakultas, dan pimpinan program studi baik yang sudah menerapkan ataupun yang belum menerapkan kebijakan kredit poin SKKM. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan bahwa karakteristik kepribadian, identitas sosial, nilai-nilai, keyakinan, dan kelekatan terhadap kelompok dapat memengaruhi perilaku politik dalam pengambilan kebijakan. Penetapan kebijakan mempunyai peran strategis dalam hierarki kontrol bagi pengembangan karakter mahasiswa yang dinilai dari keseimbangan kemampuan soft skills dan hard skills yang terlegitimasi dalam sistem kebijakan yang terlembagakan di civitas akademika Universitas Muhammadiyah Surakarta.Kata Kunci:hard skills; kebijakan perguruan tinggi; pengambilan keputusan birokrasi; soft skills; sistem kredit karakter mahasiswaStudent’s achievement is not only formed by classroom learning (curricular) but also by extracurricular learning as managed by Student Character Credit System (SKKM). This regulation was generated in Student Character Credit System (SKKM) guide book which based on the concensus among the chiefs of the university, faculty and department. This current study analyzes the complexity of the implementation credit point policy as a public service in the social or political psychology perspective, begins from the micro scale such as the faculty policy and department before it’s applied on the macro scale (university level). This qualitative study implicates rector board and chief of faculty as well as chief of departments as its informants about the implemention SKKM. The result shows that the characteristic of personality, social identity, values, believe and attachment towards community are able to influence a political behavior in determining the policy. It has a strategic role in the hierarchy of control for the student’s character development assessed from the soft and hard skills and legitimated in the institutionalized policy in the academic community of Universitas Muhammadiyah Surakarta.Keyword:bureaucracy decision making; hard skills; higher education policy; soft skills; Students Character Credit System

Page 1 of 1 | Total Record : 7


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 8, No 2 (2023): July Vol 8, No 1 (2023): March Vol 7, No 3 (2022): November Vol 7, No 2 (2022): July Vol 7, No 1 (2022): March Vol 6, No 1 (2021): Vol. 6 No. 1, 2021 Vol 6, No 3 (2021): November Vol 6, No 2 (2021): July Vol 6, No 1 (2021): March Vol 5, No 2 (2020): November Vol. 5 No. 2, 2020 Vol. 5 No. 1, 2020 Vol 5, No 1 (2020): May Vol. 4 No. 2, 2019 Vol 4, No 2 (2019): November Vol. 4 No. 1, 2019 Vol 4, No 1 (2019): May Vol. 3 No. 2, 2018 Vol 3, No 2 (2018): November Vol 3, No 1 (2018): May Vol. 3 No. 1, Mei 2018 Vol 2, No 2 (2017): November Vol. 2 No. 2, November 2017 Vol 2, No 1 (2017): May Vol. 2 No. 1, Mei 2017 Vol. 1 No. 2, November 2016 Vol 1, No 2 (2016): November Vol. 1 No. 1, Mei 2016 Vol 1, No 1 (2016): May Vol. 13, No. 2, November 2015 Vol. 13, No. 2, November 2015 Vol. 13, No.1, Mei 2015 Vol. 13, No.1, Mei 2015 Vol. 12, No. 2, Nopember 2010 Vol. 12, No. 2, Nopember 2010 Vol. 12, No.1, Mei 2010 Vol. 12, No.1, Mei 2010 Vol. 11, No. 2, November 2009 Vol. 11, No. 2, November 2009 Vol.11, No.1, Mei 2009 Vol.11, No.1, Mei 2009 Vol. 9, No. 2, Nopember 2007 Vol. 9, No. 2, Nopember 2007 Vol. 9, No.1, Mei 2007 Vol. 9, No.1, Mei 2007 Vol. 8, No. 2, November 2006 Vol. 8, No. 2, November 2006 Vol. 8, No. 1, Mei 2006 Vol. 8, No. 1, Mei 2006 Vol. 7, No. 2, November 2005 Vol. 7, No. 2, November 2005 Vol. 7, No. 1, Mei 2005 Vol. 7, No. 1, Mei 2005 Vol. 6, No. 2, November 2002 Vol. 6, No. 2, November 2002 Vol. 6, No. 1, Mei 2002 Vol. 6, No. 1, Mei 2002 Vol. 4, No. 2, November 2000 Vol. 4, No. 2, November 2000 Vol. 4, No. 1, Mei 2000 Vol. 4, No. 1, Mei 2000 Vol. 3, No. 2, November 1999 Vol. 3, No. 2, November 1999 Vol. 3, No. 1, Mei 1999 Vol. 3, No. 1, Mei 1999 Vol. 2, No. 2, November 1995 Vol. 2, No. 2, November 1995 More Issue